tisdag 10 november 2009

Avtalsrörelse och valdebatter - likheter

Satt med mitt 8-åriga barnbarn, ett sång- och musikintresserat flickebarn, och tittade på dansbandskampen på burken. Naturligtvis hade jag som gammal erfaren dansare synpunkter på vad som var bra och dåligt eller mindre bra. Ganska snart fick jag höra:

-Men farfar, det finns inget bra eller dåligt, bara skilda åsikter.

Det tyckte jag var ovanligt förnuftigt för att komma från en 8-åring och hon fick följaktligen mycket beröm.

Men så kom jag på att jag kanske skulle kolla hennes åsikter om den kommande avtalsrörelsen för att se om hennes förnuft fungerade även där:

- Alltså min unga dam vad säger Du om detta? Löntagarna begär 2,6 % löneökning och påstår att världen kommer att gå under om dom inte får detta. Arbetsgivarna säger att det måste bli 0 % löneökning annars kommer världen att gå under...

Där sket det sig helt naturligt för den unga damen. Förnuftet räcker inte till varken för mig eller henne.

Jag blir så less, så less, så less på debattekniken att inte lyssna på motparten utan hela tiden prata förbi varandra. Och snart sätter valdebatten igång. I nästan ett år framöver ska vi lyssna på politiker med vita nödlögner, beskyllningar, förvrängningar av fakta, skrämselpropaganda och hela registret av osakligheter. Ingen funderar på:

-Vad var frågan egentligen?

OK man slipper ju lyssna om man inte vill men det är väl inte meningen? Och trött kommer man att bli.



Dagens aforism:
"Tänk Dig för två gånger innan Du talar. Då kommer Du att upptäcka att de andra talar om något helt annat! Francis Rodmann

1 kommentar:

  1. Du har så kloka inlägg kära morbror... och vilket begåvat barnbarn:)

    SvaraRadera