tisdag 12 januari 2010

Facebook- den nya samhällsfaran

Nu vet jag att det är många som säger att Facebook inte är något nytt men den som följer utvecklingen märker en accelererande ökning. Nu måste vi reagera och agera. Jag kan inte tro att jag är ensam som oroas över fenomenet som blivit som en drog för många utövare.

-skolungdomar sitter med Facebook istället för att plugga och göra läxor
-anställda sitter med Facebook istället för att arbeta
-föräldrar sitter med Facebook istället för att ta hand som sina barn
-folk som borda vara ute i friska luften sitter istället med Facebook

Bara några exempel.

Jag skulle kunna förstå och acceptera ett begränsat användande men flera timmar per dag kan inte vara normalt. Framförallt inte när man läser vad som dryftas. Det är till absolut största delen fullständigt nonsens och intelligensbefriat trams typ -nu går jag och lägger mig, -nu har jag klivit upp, -idag mår jag bra, -idag mår jag inte bra, -idag skiner solen, -idag skiner inte solen.

Jag kan ha viss förståelse att folk tycker att det är häftigt och har ett behov att göra sig hörda och synliga för hela världen men tänker man alla gånger på konsekvenserna? Jag hörde om en familj som glatt berättade att idag sticker vi till Thailand i två veckor. Dagen efter hade man inbrott i villan...

Och hur många är det inte som glatt fläker ut sitt liv på Facebook men skriker som en stucken gris när man ser en övervakningskamera?

Senast ikväll såg jag dessutom på TV hur svårt det är att ta bort en profil på siten. Bara en sådan sak borde mana till eftertanke.

Hur har då något som är så socialt störande kunnat bli så stort? Jo, organisationen bakom Facebook är inga dumskallar. Ju flera användare, ju mera reklampengar håvar man in. Man manipulerar folk med tävlingar, man lockar användarna att skaffa nya användare och man kommer hela tiden med nya aktiviteter som skall locka användarna att lägga ner ännu mera tid - och därmed försaka andra vettigare sysselsättningar.

Jag förstår att jag nu kommer att få många, och dom är många, Facebookanvändare emot mig, men jag skriver faktiskt detta i all välmening. Rätt och måttligt använt kan Facebook vara ett utmärkt sätt att kommunicera men som det har blivit nu är det på väg att bli en gigantiskt och destruktiv samhällsfara. Jag ber bara alla att verkligen tänka efter vad som är på väg att ske.

Dagens aforism:

"Lek med ord kan bli till lek med eld - när gnistan tar ett språng" Wolfgang Eschker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar