måndag 13 september 2010

Multiplikationstabellen

Ingenting kunde ha glatt mig mera den dagen än när ett av mina barnbarn för en tid sedan kom hem och berättade att dom skulle börja lära sig mulitplikationstabellen i skolan. Hon är tio år och går följaktligen i tredje klass.
Jag har haft barn och barnbarn i skolan i fyrtio år och ingen har behövt lära sig multiplikationstabellan så att dom kunde den i hela det liv dom har framför sig. Alltså som vi fick lära oss den. Vi tävlade om vem som kunde rabbla tabellerna fram- och baklänges. Om någon väckte oss mitt i natten skulle vi kunna svara på att 6 x 9 blev 56.( Förlåt det var visst 7 x 8 men iallafall...)
Det gläder mig att mitt barnbarn har bättre förutsättningar än mina tidigare att gå ut ur skolan med godkända betyg kanske till och med med MVG i matte och inte vara ett nummer i dagens misserabla statistik över matematikkunskapen. Så viktig är multiplikationstabellen!

Dagens aforism:
"Genom utbildning har stora delar befolkningen lärt sig att läsa men de har inte lärt sig vad som är värt att läsa" G.M. Trevelyan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar