måndag 1 juni 2009

Kommunala gym

Regeringen vill förbjuda kommunala gym men det må vara genomtänkt eller inte, jag tror att det kan få stora prejudicerande effekter.
Det är ju så här att vi betalar skatt till kommuner och landsting för att dom i första hand skall sköta skola, vård och omsorg på bästa sätt, alltså verksamheter som vi alla ska ha möjlighet att kunna åtnjuta till en rimlig kostnad.
Att driva ett gym är knappast något som alla är intresserade av att betala skatt till för att kunna åtnjuta.
Hur skulle det gå om alla skattebetalare krävde att få komma in på ett kommunalt gym? Driv er man frågan till absurdum kan man kanske säga att även simhallen, där dom flesta kommunala gym ligger, inte heller är ett är ett skattebetalarintresse, men där är nog intresset för att vara med och betala betydligt större.
Däremot kan man ju säga att om kommunen nu bygger, eller har, en simhall med ett gym så kan man naturligtvis låta en entreprenör sköta gymet med ett avtal som inte kostar kommunen eller skattebetalarna någonting!
Till sist måste nu den självklara konsekvensen vara att om kommunerna nu förbjuds att driva någon verksamhet som vi tidigare betalat skatt till så måste skatten minskas i motsvarande grad.

Dagens aforism:
"Det som är svårast i världen att förstå är inkomstskatten" Albert Einstein

2 kommentarer:

  1. Jag bor i Stockholm och tränar på ett kommunalt drivet gym, anledningen att jag valde gymet var av två anledningar det ligger ganska nära min bostad och jag kan träna till rimlig kostnad. Att kommuner driver simhallar/gym ser jag som ett sätt att få kommunens inevånare att hålla sig friska. Jag tror att privata aktörer kan höja till orimliga priser.

    SvaraRadera
  2. Först blir vården dyrare och nu drar dem in för de som eventuellt tänkt sig att förebygga skador och förslitningar på jobbet genom att gå på gym och välja bort det stora, fina gymmet som är så dyrt. Nej detta var verkligen inte smart. Bloggaren ovan biter sig själv i baken när han tror att folk inte betalar något för att gå på kommunala gym men som vanligt är bloggare så självupptagna att de inte förstår verkligheten.

    SvaraRadera