tisdag 6 oktober 2009

Tack

Är det bara jag som börjar bli orolig för att vi håller på att tappa det lilla, men ack så viktiga ordet, TACK, i den svenska vokabulären?
Då menar jag först och främst bland dom unga. Hos dom flesta av oss äldre sitter det fastnitat i ryggmärgen.
Istället håller det i bästa fall på att ersättas av något som låter som ett "-Mmmm".
Jag har sett och hört massor med ungdomar på TV och radio som gratuleras till bra prestationer i olika sammanhang.
-Mmmm, blir ofta svaret och många gånger dessutom med händerna i fickorna och toppluva på. Det är kallt i TV-studiorna...
Eller hur ofta blir inte svaret detsamma istället för tack för en hjälp eller present? Och hur ofta går inte ungdomar idag ifrån matbordet utan att tacka för maten?

Det låter kanske lite pretentiöst men jag tycker att ordet TACK är ett av dom viktigaste vi har i svenska språket. Detta lilla ord säger det mesta om användaren. Det tyder inte bara på att den som säger det är tacksam utan också är väluppfostrad, och visar hövlighet och medmänsklig hänsyn. Bra förutsättningar för framtiden.

Ja,ja, jag vet att det finns vuxna som inte heller klarar att använda ordet TACK och det är naturligtvis illa i sig, och kanske dom som inte heller klarat att lära sina barn ordet, men nu gäller det att vi ser till att rädda det som räddas kan.

Mitt förslag:
Se till att barnen lär sig säga TACK - och sedan miltiplikationstabellen!

Dagens aforism:
" Barn är otroligt goda imitatörer. Hur hårt man än sliter för att lära dem ett fint sätt uppför de sig ändå precis som sina föräldrar" Lis Byrdal

1 kommentar:

  1. TACK, Roffe för att du är den du är:) Inte ska väl Gerd och du till Botzwana inte... Ha,ha boka nu in den 5:e så har vi skoj.

    SvaraRadera