torsdag 3 juni 2010

Miljöforskning

Svenska miljöforskare är fantastiska.
Idag läser jag i bladet om en kvinnlig forskare från Totalförsvarets forskningsinstitut - som jag inte ens visste att det fanns. Hon konstaterar att om vi bara konsumerade inhemskt producerade varor skulle vi släppa ut 5,4 ton koldioxid per år men om vi också räknar in importerade varor skulle siffran fördubblas. Grattis! Det hade man väl aldrig i livet kunnat ana. Om vi skall kunna rädda världen från utsläpp borde vi alltså sluta importera konsumtionsvaror!

Hon redovisar dessutom en annan häpnadsväckande upptäckt. Svenska män släpper ut mera koldioxid än svenska kvinnor.
Nu börjar man bli lite orolig. Ska vi utrota alla män för att minska koldioxidutsläppen eller räcker det med en mindre del? Kanske vi pensionärer till att börja med....

Dagens aforism:
Grundforskning är vad jag gör när jag inte vet vad jag gör. Wernher von Braun

1 kommentar:

  1. Hehe!
    Konstigt att det krävs en forskare för att komma fram till detta resultat.
    Jag skulle skämmas för att plocka ut lönen efter ett sådant arbete.
    Hoppas verkligen inte att manliga pensionärer blir först i kön, då blir det inte mycket att läsa på denna blogg.
    Ha en trevlig dag.

    SvaraRadera