söndag 29 augusti 2010

Sociala medier

Nyligen var jag inbjuden till en debatt om sociala medier i samband med en konferens för personalvetare, alltså personalansvariga på företag och kommuner och som i modernt tal kallas HR-folk (Human Resource). Underrubriken var "arbetstidstjuvar eller seriösa kommunikationskanaler" och jag kom med genom min offentligt uttalade kritik mot missbruket av i första hand Facebook.

Debatten och konferensen blev en mycket intressant men också en lite oroande upplevelse. Det märks att man varit borta en kort tid från arbetslivet. Bara på dom senaste åren har en explosionsartad ökning av sociala medier skett och verkar fortsätta som ringar på vattnet.
Jag lyssnade på hängivna föreläsare inom rekrytering som med emfas menade att sociala medier i framtiden kommer att ta över den gamla vanliga Arbetsförmedlingen. Det må så vara men det finns ju trots allt människor som inte använder sociala medier, hur når man dom?

Det är dock ingen tvekan om att sociala medier kommit för att stanna och kommer att vara till stor nytta i framtiden på många sätt men när jag hör alla lovsjungande datanördar oroas jag över att man i sin iver kanske glömmer människan som skall använda och som blir utsatt för alla dessa medier.

Min kritik gäller det missbruk som förekommer idag och som också kan få accelererande konsekvenser. Vi ser redan fler och fler tråkiga exempel. Jag menar att det måste till en organiserad utbildning för att få bort missbruket. Dels för dom "vuxna" men framför allt för ungdomarna som idag är dom största missbrukarna. Dom måste få lära sig använda medierna seriöst innan dom kommer ut i arbetslivet och blir datoranvändare

Mitt första förslag är att man inför en timme i veckan i skolan med utbildning om hur man använder sociala medier.

Dagens aforism:
"Den stora faran är inte att datorerna skall börja tänka som människor utan att människorna skall börka tänka som datorer" Sydney Harris

Fotnot
Vad är sociala medier? www.alltomsocialamedier.se/vad-ar-sociala-medier/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar