måndag 11 oktober 2010

Matematik för årskurs 3

Läste en insändare i DN om hur årskurs 3 lär sig matte idag enligt något som man kallar för "mellanledsmetoden". Ett exempel 873-382=800-300+70-80+3-2=500-10+1=490+1=491. Är det fler än jag som inte tycker det är konstigt att ungarna i dag har problem med matten....?När jag gick i skolan fick vi lära oss ett busenkelt sätt att subtrahera. Vart tog det sättet vägen som man kanske skulle kunna kalla för "direktmetoden" - utan mellanled.


Jagt har försökt åskådliggöra enligt nedan. Man började från höger, 3-2 =1. I mittenraden gick det inte att dra 8 från 7 så då fick man låna ett 10-tal från närmaste kolumn till vänster och satte då 10 ovanför 7:an och fick 17 från vilken man sedan drog 8 och fick 9. I vänstra kolumnen hade vi tagit bort 1 (0-an räknas ej) och hade då kvar 7 varifrån vi drog 3 och fick kvar 4. Snabbt och busenkelt, kanske för enkelt.


(7)10

-----

+8 7 3

-3 8 2
______

+4 9 1



Dagens aforism:

"Matematiken handlar enbart om begreppens förhållande till varandra, utan hänsyn till deras förhållande till erfarenheten. Albert Einstein

2 kommentarer:

  1. Vad man ska säga om dagens sätt att lära ut matematik.... Skrämmande

    SvaraRadera
  2. 54-32 är skillnaden mellan 32 och 54. Det är det barnen ska få veta. Mellan 32 och 40 är det 8 steg mellan 40 och 50 är det 10 steg och mellan 50 och 54 är det 4 steg.

    Alltså skriver barnen 8 + 10 + 4 = 22

    Det är liksom inte svårare än att ställa upp. Dessutom är det betydligt krångligare att ställa upp, särskilt om man behöver låna och så. Riktigt onödigt för denna typ av uppgift!

    SvaraRadera