onsdag 16 februari 2011

Symbicort - ett dopningsmedel?

Jag hoppas verkligen inte att det är så men håll med om att det ju är ganska märkligt att var och varannan skidåkare använder Symbicort, ett inhallationspreparat för astmasjuka.

Är det verkligen så många astmasjuka skidåkare på elitnivå? Varför är det inte likadant i andra sporter, eller är det?

Eftersom preparatet är dopingklassat måste den tävlande ha dispens men med tanke på hur hur lätt det kan vara att få ett läkarintyg idag behöver det inte innebära några större problem. Det är heller inte så många som smyger med användningen och det ges också många förklaringar och ursäkter för användningen. Som t.ex att det bara är astmasjuka och inte friska tävlande som skulle uppleva någon förbättring.

Eftersom jag har egen erfarenhet av Symbicort tillåter jag mig att betvivla detta påstående och det vore intressant att se hur Charlotte Kalla skulle reagera om hon började använda Symbicort.

Jag misstänker och hoppas att sista ordet inte är sagt i den här frågan. Det kan nog finnas anledning för många skidåkare att framöver bli rentvådda - med hjälp av läkarvetenskapen.

Dagens aforism:

"Alla som väser har inte astma" Ordspråk från USA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar