söndag 13 september 2009

Friskolor och ärlighet

Häromveckan (innan jag åkte på "semester") såg jag en av dom mest patetiska minidebatter jag sett på TV - men samtidigt så typisk och verklighetsnära. Den handlade om ifall man skulle tillåta privata skolor i Stockholm att plocka ut vinster från våra skattepengar och stoppa i egna fickor och debattörer var en kvinnlig sosse och en manlig moderat.

Alla vet ju i klartext att sossarna inte tycker det men att moderaterna tycker det är OK. I debatten förväntade man sig då att båda skulle våga stå för sina åsikter.

Icke sa Nicke!

Den moderate representanten gled med en dåres envishet undan på ett tema om att det handlar om kvalitet fast det inte har med huvudfrågan att göra. Den socialdemokratiske representanten tyckte tydligen att detta var ett bra sätt att komma undan på så hon körde med samma envishet på samma tema. Och mitt emellan stod en debattledare som intge vågade eller kunde kräva ett klart svar.

Det är detta jag menar. Det är både ohederligt och patetiskt att inte våga stå för sina åsikter för att man inte törs riskera att tappa väljare - alternativt få nya.

Vid närmare eftertanke är det förmodligen så här debatterna kommer att se ut fram till valet. Debattörer som inte svarar på frågor utan bara glider undan och debattledare som inte förmår utkräva ärliga svar.

Gud bevare oss för dessa valrörelser!

Dagens aforism:
"Gör Dig rik - ärligt om Du kan - annars på vilket sätt som helst" Horatius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar