tisdag 22 september 2009

Pluttifikationstabellen

Jag är absolut inget mattegeni men en sak kan jag - multiplikationstabellen. Jag tillhör den generation som fick lära sig att rabbla varenda tabell, framlänges och baklänges och vi hade tävlingar i vem som kunde rabbla dem snabbast. Väck mig mitt i natten och Du får svar på en bråkdels sekund. Vi lärde oss enligt den visuella metoden alltså vi såg tabellerna framför oss. Även om jag inte är matematikprofessor kan jag försäkra att jag varenda dag har glädje av att kunna mina tabeller utan att behöva tänka.

Idag har jag barn och barnbarn som nästan har blivit förbjudna att lära sig tabellerna på detta sätt. Som måste tänka efter för att svara på hur mycket 7 x 6 är. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man undanhållit flera generationer rätten eller rättare kravet att kunna det elementäraste i matematiken utan att behöva offra tid på att tänka.

I början kändes det som om det var någon slags protest mot att så enkelt fick det inte vara att lära sig något men numera vet jag inte vad man skyller på. En sak är klar, skärpning behövs!

Dagens aforism:
"Lärdom är en skatt , som följer sin ägare överallt! Ordspråk från Kina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar