torsdag 17 september 2009

Haussen kring Zlatan

Jag har varit utomlands och missade Sveriges fotbollsmatcher både mot Ungern och Malta. Det är inte många länder som är intresserade av att sända Sveriges matcher i TV men av en händelse råkade jag dock se en snutt på en kanal som visade något slags sammandrag. Jag kom in för sent men såg ryggen på en svensk spelare som nickade in ett av dom snyggaste mål jag sett på länge. Tyvärr såg jag inte vem det var men jag såg också Zlatan snubbla in ett av Sveriges två mål mot Ungern.



När jag kom hem började jag bläddra i högen av DN för att se vem som gjort det snygga nickmålet. Döm av min förvåning men det var inte lätt att hitta. Däremot sida upp och sida ner med Zlatan. Insprängd i textmassa hittade jag slutligen ett kort konstateranden att det var Olof Mellberg som gjort målet. Inte en rad om att det var minst lika viktigt och snyggare än det Zlatan gjort.



I samma tidnings lördagsupplaga hittade jag också en märklig krönika av Johan Croneman om Zlatan vilken får mig att undra om han överhuvudtaget sett Zlatan spela. Han skriver " Slatan Ibrahimovic är förmodligen allt, men inte lat".



Alla som sett Zlatan spela vet att han är just lat. Hela hans framgång bygger på att han ligger och tjuvpassar på målchanser som hans kamrater skall servera honom. Hans skicklighet ligger just i denna förmåga men frågan är hur många lag som har råd att hålla sig med en sådan spelare. Några har det bevisligen men hur länge?



Är jag verkligen den ende som tyckar att haussen kring Zlatan nått fullständigt vansinniga proportioner? Visst är han en bra fotbollspelare men det finns andra som också är betydelsefulla och värda lite uppmuntran. Hur kommer det att se ut om alla ungdomar som har Zlatan som idol i framtiden kommer kommer att stå i målområdet och vänta på passningar? Fundera på det!

Dagens aforism:
"I fotboll behöver man en stor musiker som kan spela på flygeln och andra som bär den åt honom..." Ferenc Puskas

2 kommentarer:

  1. Ingen kickar fotboll som han, Zlatan, Zlatan....

    Mvh Bollsinnet Bergman

    SvaraRadera
  2. Roffe, du och jag Roffe, Z är mycket överskattad så är det, han får dock ett litet + i kanten för skytteligavinsten i Italien, det är inte illa. I landslaget är han närmast i vägen.
    US-Open next.
    US-Open next.

    SvaraRadera