söndag 11 april 2010

Idoler?

När jag växte upp fick man lära sig att en idol var en person som gjort eller gjorde extraordinära prestationer inom t.ex. idrott eller kultur och som dessutom hade en oförvitlig vandel. Med det sistnämnda menades att man för att vara en bra förebild också skulle leva ett klanderfritt liv vid sidan av alla prestationer.
Någonstans på vägen har tydligen kraven på oförvitlig vandel försvunnit. När vet jag inte riktigt men frågar Du dagens ungdomar tror jag inte att det är många som känner till dom två orden.

För min del tror jag att moraset fick sitt stora genombrott vid millenniumskiftet när man skulle utse århundradets idrottsman/kvinna. Valet stod till slut mellan Björn Borg och Ingemar Stenmark. Hade folk tagit hänsyn till att Björn liv kantats av både droger och andra skandaler och jämfört det med Ingemars oförvitliga vandel skulle Ingemar vunnit en jordskredsseger eftersom båda var världsstjärnor inom sin idrott. Nu valde folk bort Ingemars renlevnad och man började förstå att nya tider var på gång.

Ytterligare att bevis på detta är höjdhopparen Patrik Sjöberg. Mannen som slog världsrekord i höjdhopp utan att egentligen anstränga sig på annat sätt än att visa upp sina dåliga sidor, rökning, krökning och droger. Han föll visserligen, till sin egen stor besvikelse, i glömska ett antal år men nu har representanter för dom nya tiderna släpat fram honom i rampljuset igen och han får oförbehållsamt fläka ut sig i TV och tjäna pengar på arroganta och osakliga floskler.

Det sista exemplet är Tiger Woods, världens bästa golfspelare. Alla tyckte att han var en verklig idol ända till det uppdagades att han var en vänsterprasslare av värsta sorten. Och vad händer nu? Jo, han gör comeback på golfbanan och behandlas som om ingenting har hänt. Tvärtom verkar han vara populärare än någonsin och det jublas som aldrig förr. Ingen bryr sig om dom vidrigheter att utsatt sin fru för. Och själv tycks han trivas med situationen.

Kanske är det så att jag blivit för gammal för att förstå dom nya tiderna och värderingarna. I så fall ber jag om ursäkt men jag vill inte att mina barnbarn skall växa upp med idolbilder som gör att det är helt OK att röka, kröka, droga och bedra och att man dessutom skall dra fördel av det.

Dagens aforism:
"Om en man har stora tannkar om sig själv, kan man vara säker på att det är de enda stora tankar han har haft i hela sitt liv" Alphonse Esquiros

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar