söndag 14 november 2010

Tillräckligt

I min serie om svenska ord som håller på att försvinna har jag tidigare behandlat
tack och förlåt. Nu har turen komm it till ordet tillräckligt. Enligt Wikipedia är det också synonymt med nog alltså som tillräckligt nog.

Hur ofta hör man till exempel:
- någon säga att jag tjänar visserligen bara 200.000 i månaden men det är tillräckligt för mig eller
- någon säga att jag fick bara 3 miljoner i bonus men det är tillräckligt för mig, eller
- ett elbolag säga att nu är elpriserna tillräckligt höga, eller
- ett bensinbolag säga att nu är bensinpriserna tillräckligt höga eller
- en bank säga att nu är räntorna tillräckligt höga
o.s.v., o.s.v. Inte hörs det ofta och ändå skulle man kunna fortsätta uppräkningen hur långt som helst.

Samtidgt slår det mig att tillräckligt rimmar på äckligt. Det skulle säkert inte behövas mycket fantasi för att konstruera ett samband i samtliga ovanstående fall...

Men nu får det vara tillräckligt nog för denna gång.

Dagens aforism:
"Tala är silver, tiga är guld." Hon var emellertid en förnöjsam människa, så hon fann silver fullt tillräckligt" Carl Hammarén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar