måndag 22 mars 2010

Självkritik

Jag har tidigare skrivit om att ordet TACK håller på att försvinna i svensk vokabulär. Nu föreslår jag att man tar bort ordet SJÄLVKRITIK ur ordlistan. Det är ju ändå inte så många som vet att det finns. Jag skulle kunna rada upp massor med exempel men tar dom tre första jag kom på:

1) Lasse Lagerbäck ska bli förbundskapten för Nigeria i fotboll. Med lite självkritik borde han förstått att det inte var för sina fotbollskunskaper han fick jobbet. Det har ju i efterhand visat sig att agenterna som skötte rekryteringen bara var ute efter någon som man kunde lura av en stor del av arvodet och stoppa i egna fickor.

2) Apropå fotboll. Zlatan uppges blivit sur för att han blev petad i Barcelona. Med lite självkritik måste han ha insett att det inte kunde hålla i längden att stå i straffområdet och vänta på att bli serverad passningar och göra mål.

3) Snickar-Willy tyckte inte att det var så konstigt att han hängde med så länge i Let´s dance.
-Folk tyckte väl att jag gjort största framstegen, menade han. Med lite självkritik borde han ha insett att det inte var dom kriterierna svenska folket röstade på eftersom t.ex Stefan Sauk startade med samma förutsättningar - nämligen att inte ha tagit ett danssteg förut.

Dagens aforism:
"Den som känner andra är livserfaren, den som känner sig själv är en klok man" Kinesiskt ordspråk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar